S 2000 nespatřily cíl v zeleném peklu
S 2000 nespatřily cíl v „zeleném peklu“
Čtyři speciály, nyní nejsledovanější kategorie S 2000, nástupcům vozů WRC, nespatřili cíl ve čtvrtém ročníku Agrotec New Holland Rally Hustopeče ………..
Asi takový úvod bych zvolil, kdybych byl novinářem.Jelikož tím nejsem a tak zde počtěte mé názory a postřehy z této soutěže, která u mne byla premiérou z pohledu fanouška.
Hustopeče a jeho okolí bylo pro mne velkou neznámou a tak po usilovném seznamování a pátrání, zde mi hodně pomohl průvodce Martina Stanislava z portálu eWRC, jsem se vydal do prostoru vinic.
Po příjezdu jsem se vydal na prohlídku města Hustopeče a v místě startovní rampy jsem k mému překvapení získal zdarma program hustopečské rally.K večeru jsem se jel podívat do servisní zóny, kde již všichni ladili své stroje na nadcházející náročné tratě ve tmě. Noční RZ z pohledu jezdců někomu vyhovují, někomu je to jedno a někomu nevyhovují, ale bez debat je, že k rally patří a je jen otázkou jak dlouhé by noční RZ měly být.Pořadatelé této soutěže „věnovali“ jízdě ve tmě téměř polovinu své akce.Zase se může polemizovat: “je to dobře nebo špatně“? Mně osobně vyhovuje styl 1/4-nový tzn. ¼ celkových RZ na pozdní odpoledne, ¼ ve tmě, ¼ druhý den ráno a ¼ odpoledne. Jízda pod rouškou tmy má pro fanoušky své kouzlo: „dlouhé světelné sloupy protínající noční oblohu a také přírodu, nažhavené brzdné kotouče při brždění, občasné jiskry při škrtech o cestu tratě, plameny z výfuku a také je to výzva pro fotografy zachytit zajímavé okamžiky“.Přesto si myslím, že pořadatelé měli ubrat jeden průjezd všemi pátečními RZ na pozdní odpoledne a podvečer, protože i to má své kouzlo západ slunce , červánky a hlavně téměř uvidím „celá“ auta, než někdo odstoupí v době noci.V této soutěži to platilo „tím tuplem“,když ráno jsem marně čekal na průjezd např. Odložilíka i Petáka a také Valouška na které jsem se těšil při průjezdu šotolinou.Myslím, že by zajedno se mnou byli i sponzoři posádek, už kvůli jejich reklamě na vozech, aby byla vidět.
Na první průjezd jsem se rozhodl v obci Diváky krátce po startu u sjezdu a do levé zatáčky opět nahoru podél bytovek v obci, a jelikož v obci byl i stánek s občerstvením jsem se rozhodl, že zůstanu i na druhý průjezd a to přímo u startu a zároveň zde přespím v autě, když jsem měl na druhý den naplánován šotolinu nad Diváky.Spokojen tímto rozhodnutím jsem si konečně dal pár piv a také klobásu a již jsem si to užíval.
Navzdory meteorologům, kteří hlásili na sobotu bouřky a přívalové deště jsem se probudil do jasného rána. V malém obci, měli obchod Jednota, (v sobotu ráno měli otevřeno již od šesti hodin!) kde jsem si nakoupil vše potřebné a poté již šel na místo činu s časovým předstihem, abych si mohl projít šotolinový úsek a tak nedráždil pořadatele.Myslel jsem si,že o tak atraktivní místo bude bitva o fotografické i divácké postoje a tak jsem včas zaujal své místo.Jaké bylo, ale překvapení, že v tom místě bylo snad více akreditovaných fotografů jak diváků !?Nevím jestli místní podcenili atraktivitu šotolinového průjezdu a spokojili se průjezdy přímo v obci, nebo na vině byla malá informovanost tohoto úseku.V programu ani zmínka o tom a jen díky průvodci z eWRC jsem tam byl, ale na druhou stranu chápu, že v místech, kde jsou soukromé záhony a pole majitelé z toho nadšení moc nejsou a tedy zájem aby se vytroubilo do světa nemají. Průjezdy aut byly zde fakt světové a jen škoda, že se na velký mistrák přihlásilo na naše poměry nezvykle málo aut a jak se později ukázalo byl to nejatraktivnější průjezd ze všech průjezdů na kterých jsem zde byl.
Na další RZ jsem se nechal nalákat na místo programu označeného diváckým místem I na druhém průjezdu Kurdějovské, když o ní všude velebili (časopis Rally, program rally a také v průvodci eWRC).Hmm, příroda to fakt tam byla pěkná , ale auta tam sjížděli dolů a tím tedy výkony, které chceme vidět „dusili“,to lepší by bylo, kdyby jeli naopak ! To by byl alespoň lepší zvuk!
Upřímně řečeno, jsem byl trochu zklamaný, ale alespoň tam v tom amfiteátru nebylo vedro.
Na třetí průjezd jsem se rozhodoval mezi RZ Bořetickou a Hustopečskou. Měl jsem v plánu i slavnostní vyhlášení a protože na zhlédnutí celého pole a poté dojetí do centra Hustopeče bylo málo času, jsem zvolil RZ Bořetickou a to na diváckém místě B, která startovala dříve.Tam jsem také byl překvapen množstvím diváků a tak jsem přemýšlel jestli to bylo tím vedrem, kterého jsem také měl již dost nebo nízkou motoristickou mentalitou na Jižní Moravě.Průjezdy zde byly pěkné, ale z mého postavení nijak fotogenické a tak jsem „záviděl“ zeleným vestám v „zakázaném prostoru“ odkud byly pohledy z vnitřku zatáčky mnohem zajímavější.
Vedro na mne zde docela udělalo „velký dojem“a již jsem toho měl docela dost, vzhledem k tomu, že mne čekala jako řidiče ještě 160 km cesta domů a tak jsem vypustil slavnostní vyhlášení a nasměroval to k domovu.Před Olomoucí mne přemáhala únava a vzpomněl jsem si na slova kolegy v práci: „pokud tě přemáhá únava či spánek, odstav auto a krátce si zdřímni a uvidíš jak ti to pomůže“.Uposlechnuv této rady jsem odstavil auto na nejbližší čerpací stanici a toto jsem provedl. Musím uznat, že kolega měl pravdu! Po asi 15 min. spánku jsem šel opláchnout studenou vodou a koupil kofolu a únava byla tam – tam!
Celkově jsem byl s hustopečskou rally spokojený, jen mne mrzí stagnující počet posádek ve velkém mistráku hlavně u nižší „kubatury“. Co se stalo? Je dražší startovné nebo jaké jsou nevýhody velkého mistráku hlavně u nižší třídy? Nebo jim vyhovuje dostatečný počet soutěží ve sprintech přičemž náklady na jeho absolvování jsou oproti mistráku poloviční ?
A vítěz IV. Agrotec New Holland Rally Hustopeče Václav Pech? Honza Kopecký by si to zasloužil mnohem víc, ale jsem za Václava rád, alespoň dramatizuje průběh MMČR.Roman Kresta se snažil a tím dodával tomu všemu „šmrnc“Jeli všichni pěkně.
Jak jsem očekával, se po závodech ve fórumu hlavně na eWRC strhly dohady o výkonnosti našich předních jezdců.Musíme si logicky přiznat, že v současné době vše nahrává Honzovi Kopeckému vždyť je vyježděný především ve světě a také nepohrdne startem autem nižší třídy u nás.Roman Kresta má také zkušenosti ze světa, ale není již tolik vyjížděný resp. ztrácí krok a testování nejsou závody, ale je pořád hodně rychlý. Vašek Pech je šikovný a ambiciózní jezdec o kterém si myslím, že alespoň roční soutěžení např. ve IRC by ho vytáhlo nahoru, ale jak říkal, že na svět finančně nemá raději se sveze víckrát ve střední Evropě než pár závodů ve světě jako to dělal Štěpán Vojtěch. Docela bych přál Vaškovi, aby dostal „na prdel“ tím ,že ho budou vozy S 2000 porážet, protože bych ho rád také ve speciálu S 2000 viděl.Také bych mu přál ať to zkusí ve světě, ale moc času již nemá, roky totiž přibývají…..
V plánu jsem měl účast na Rally Tišnov, ale jelikož mám v tomto termínu službu v zaměstnání a přicházejí „dovolenkové“ měsíce a proto nechci nyní zlobit své kolegy s výměnou, proto tuto rally ruším a doufám, že mne nepotká něco podobného v době Rally Bohemia,Rally Kopná a již vůbec ne na Barum Rally…….
Ať žije rally!